Návrhy na zlepšenie stavu vo vybraných obciach v rámci okresu Turčianske Teplice, ktorým boli poskytnuté konzultácie PhDr. Ľubou Vávrovou CSc,

Región Turiec patrí k regiónom na juhu Žilinského samosprávneho kraja. Ponúka návštevníkom nádherné prírodné scenérie, termálne pramene, kultúrne pamiatky, históriu, možnosti športového vyžitia – turistiku, lyžovanie, cykloturistika v Blatníckej, Gaderskej, Necpalskej alebo Jasenskej doline, plávanie v Turčianskych Tepliciach, rybolov, jazdu na koňoch... Turiec sa nachádza v Turčianskej kotline, ktorá je obkolesená národnými parkami Veľka a Malá Fatra a Kremnickými vrchmi a pohorím Žiar. Vďaka tomuto obkoleseniu pohoriami i svojim prírodným krásam dostal Turiec pred rokmi označenie "Turčianska záhrada". Jeho rozloha presahuje 1000 km2 (1125) a 100 000 obyvateľov. Celkove ho tvorí 69 obcí z toho mestá Martin, Vrútky a kúpeľné mesto Turčianske Teplice.

História a kultúra v regióne
Začiatky osídlenia Turca sú datované do mladšej doby kamennej (koniec3. tisícročia pnl.) Ľud kanelovanej keramiky, ktorú je možné nájsť v jaskyniach región ako napríklad Mažarná, na Vyhni a v malých jaskyniach v Gaderskej doline sídlil spravidla na vyvýšinách Veľkej a Malej Fatry. Objavené nálezy svedčia o tom, že to boli poľnohospodári. Chovali dobytok a lovili zver. Hrad Blatnica na vstupe do Gaderskej doliny bol postavený pred rokom 1323. K významným kultúrnym pamiatkam patrí Národný cintorín, Slovenské národné múzeum, Matica Slovenská, Slovenské národné literárne múzeum, Divadlo SNP alebo Slovenská národná knižnica Múzeum A. Kmeťa, Etnografické múzeum, Múzeum slovenskej dediny so skanzenom v Jahodníckych hájoch, Múzeum Martina Benku, Múzeum Karola Plicku v Blatnici, Turčianska galérie v Martine, galéria Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach. Za návštevu určite stojí aj kláštor premonštrátov v Kláštore pod Znievom, kaštiel s anglickým parkom v Mošovciach alebo zrúcaniny hradu Zniev, zrúcaniny hradu Sklabiňa. Z prírodných atrakcií sú významné - najvyšší vodopád v Malej Fatre Šútovský vodopád či tiesňava Tesnô.
Chránené územia zasahujúce do územia Turčianskej kotliny
• Národná prírodná rezervácia Turiec v štátnom zozname osobitne chránených častí prírody SR http://sk.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%A1_pr%C3%ADrodn%C3%A1_rezerv...
• Národná prírodná rezervácia Turiec, ktorej cieľom je ochraňovať prirodzený charakter vodného toku so zachovalými vodnými a mokraďovými ekosystémami v Turčianskej kotline v okresoch Martin a Turčianske Teplice. Výskyt pestrej sprievodnej vegetácie vodného toku a viacerých chránených a ohrozených druhov rastlín a živočíchov. Národná prírodná rezervácia od r. 1966, rozloha 90 ha. Súčasť ochranného pásma Národného parku Veľká Fatra[1] Zaradená ako lokalita NATURA 2000
• Turiec a Blatničianka, Žarnovica

Chránené územia v území okresu Turčianske Teplice (len na zvýraznenie, podľa Stratégie rastu zamestnanosti a sociálnej inklúzie pre obce Horného Turca)
• Diviacke kruhy
• Ivančické močiare
• Jazernícke jazierko
• Mošovské aleje
• Rakšianske rašelinisko
• Turiec
• Veľká Skalná
• Žarnovica

K špecifikám regiónu patria
• minerálne vody
• termálne vody – kúpele Turčianske Teplice
• potenciál na využívanie geotermálnej energie

V regióne sú aktívne RRA VÚC Žilina, RRA Horného Turca, Mikroregióny
V rámci okresu Trurčianske Teplice funguje najlepší spoločný obecný úrad, ktorý aktívne rozvíja skúsenosti zo spolupráce obcí. Veľmi dobrá spolupráca sa datuje už od začiatku 90 rokov.
SOÚ Turčianske Teplice tvorí 26 mesto Turčianske Teplice a 25 obcí -

Mesto Turčianske Teplice je inovačným pólom rastu

Inovačný pól rastu znamená krajské mesto, mesto so sídlom obvodu a mesto s bývalým sídlom okresu. Celkovo je na Slovensku 82 inovačných pólov rastu, z toho 78 inovačných pólov rastu je mimo Bratislavského kraja. Tento počet nekorešponduje s počtom okresov v rokoch 1996 – 2004.
Odborne sa definujú "ako centrá osídlenia celoštátneho až medzinárodného významu, osídlenia regionálneho významu v rámci jadrového pásma ťažiska osídlenia 1. stupňa, v rámci prímestského pásma ťažiska osídlenia 1. stupňa, či ako centrum osídlenia regionálneho až nadregionálneho významu ako jadro ťažiska osídlenia 2. stupňa." http://www.euractiv.sk/regionalny-rozvoj/clanok/eurofondy-novy-zoznam-op...
Záujmové územie inovačných pólov rastu je územie okolo týchto centier.
Obce Dubové, Horná Štubňa, Mošovce a Slovenské Pravno (pôvodne zastrešovalo ako stredisková obec výkon pre 10 obcí) sú evidované ako kohézne póly rastu
Kohézny pól rastu znamená obce - určité mikroregionálne centrá, v ktorých sa súčasne nachádza matričný úrad, spoločný obecný úrad, ZŠ s prvým i druhým stupňom, bola tiež bývalou strediskovou obcou (stredisko osídlenia miestneho významu) a ZMOS ju zvažuje ako sídlo spoločného obecného úradu (spolu 92 obcí). Patria sem aj tie obce, ktoré majú strednú školu (spolu 9 obcí), prípadne majú viac ako 1500 obyvateľov (17 obcí v Prešovskom a Košickom kraji).

Ostatné obce ležia podľa zoznamu mimo inovačných a kohéznych pólov rastu a sú oprávnené len pre čerpanie z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EAFRD). Je to spolu 1503 obcí.
http://www.euractiv.sk/regionalny-rozvoj/clanok/eurofondy-novy-zoznam-op...

Pre potreby ekonomického rozvoja obcí zapojených do projektu to znamená
• potrebu koordinovať svoje projektové zámery a podľa obsahu ich predkladať spoločne cez inovačné alebo kohézne póly rastu
• potrebu rozvíjať vzájomnú spoluprácu
• rozvíjať informovanosť všetkých zainteresovaných vo vlastnej obci – občania, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie, cirkevné organizácie...
• mať jasné a premyslené zámery a ciele na nasledujúce volebné obdobie
• mať premyslené financovanie (zvlášť dôležité v čase krízy)
• postupovať transparentne a v krokoch
• využívať konzultácie a poradenstvo RRA Žilina, RRA Horný Truriec, Lokálneho partnerstva sociálnej inklúzie ale aj napríklad Centra rozvoja samospráv
• robiť pravidelne verejný odpočet

Obec Budiš

Počet obyvateľov: 210
Rozloha: 210 ha
Starosta: Emília Frnová
Kontakt: 043/496 26 20 uobecny@aya.ak
Adresa: Obecný úrad Budiš
038 23 Budiš 7

Východiská a aktuálny stav pre ekonomický rozvoj, existujúce politiky –napr. PHSR, stratégie a iné
V súlade s PHSR obce boli v rámci Stratégia rastu zamestnanosti a sociálnej inklúzie si obec ako smerovanie v roku 2008 v projektovej činnosti zadefinovala:

V oblasti rozvoja vidieka: vytváranie partnerstiev so susednými obcami v oblasti rozvoja regiónu –Via Magna
V oblasti sociálnych služieb: Vzdelávanie v oblasti výpočtovej techniky, práce s počítačom a internetom podľa požiadvky obyvateľov; Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v oblastiv sociálnej oblasti (stravovanie, škôlka, spoločné projekty)

Hlavné črty metodiky projektu:
práca s tímom zainteresovaných ľudí – zástupcov samosprávy (starosta, poslanci), miestni podnikatelia a miestni aktivisti a spoločné hľadanie odpovedí na otázky:
• Akí aktéri majú vplyv na ekonomický rozvoj v obci?
• Čo je prvotnou motiváciou na riešenie ekonomického rozvoja?
• Aké sú navrhnuté možnosti, smerovanie...
• Aké sú očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)?

Zistenia

K všeobecným zisteniam platným pre všetky do projektu zapojené obce patrí
• rozpočet s veľkým výpadkom podielových daní z príjmu
• nízke vlastné príjmy
• nejasné možnosti spolufinancovania projektov
• veľké rezervy v zapájaní občanov a znalosti ich špecifických záujmov
• Za zváženie stojí zistiť záujmy a možnosti spolupráce s chatármi (námety, kontakty, skúsenosti, možnosti financovania)

Aktéri vplývajúci na ekonomický rozvoj v obci
Obec je malá a žije v nej menej mladších rodín. Starostka pracuje na štvrtinový úväzok. 5 poslancov. Účtovníctvo, mzdy a stavebné konanie im robí spoločný obecný úrad.

700 000 Skk, plus 1 mil na termínovanom účte, využívajú aj krátkodobé úložky
Spravidla tí istí ľudia sa zapájajú do aktivít. Firma Budiš – Zlatý prameň

Prvotná motivácia na riešenie ekonomického rozvoja
Neschválené projekty - projekt na rekonštrukciu požiarnej zbrojnice neprešiel, bol podaný na ministerstve pôdohospodárstva; projekt na obnovu vojnových hrobov (za podporu partizánov zastrelení 7 občania z Kalamenovej Nemcami na Turčeku); projekt rekonštrukcia osvetlenia podanyý na ministerstve financií, projekt na úpravu Prameňa, podaný na VÚC, odbor životného prostredia. Budú sa snažiť robiť ho teraz opakovane v spolupráci s firmou Budiš zároveň aj s rekonštrukciou parkoviska.
Ukončené projekty: Dom smútku, dopravné značenie, zrkadlá a iné

Akútne problémy – kanalizácia, domové čistiarne nemôžu mať pre ochranné pásmo – minerálne vody, priestor pri prameni.

Navrhnuté možnosti, smerovanie a očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)
• Kanalizáciu riešiť v budúcnosti v spolupráci s obcami Dubové, Jasenovo, Rudno a Slovenské Pravno.
• Prehĺbiť spoluprácu s fi Budiš
• Bývalá materská škola pri obecnom úrade by mohla slúžiť ako denný stacionár, alebo iné podobné zariadenie.
• Verejné osvetlenie , plán na tento rok je riešiť jeho rekonštrukciu z vlastných prostriedkov, výmena žiaroviek za žiarivky (cca 4800 Eur)
• Budovu požiarnej zbrojnice pripraviť ako pamätnú izbu k výročiu v roku 2013
• Zistiť historické údaje o sklárni (na prepojení Pravna, Kalamenovej a Budiša), železničky, mlyna. Pôvodná kronika obce sa počas vojny stratila. Je možné získať údaje o vzniku obce v kronike z Maďarska?
• Vyriešiť cestu do vodárne (pol cesty je vo vlastníctve vodohospodárskej správy Prievidza alebo BB) – smer Liešno.

Obec po voľbách nemá starostu

Špecifické ciele vychádzajú z analýz a napĺňajú sa aktivitami, ktoré môžu byť realizované v nadväznosti a v určitých časových horizontoch.

Priorita č.1: Obnova a rozvoj obce Budiš
Špecifický cieľ č. 1 – Zlepšenie základných služieb a rozvoj investícií so zameraním na miestnu infraštruktúru

poradové číslo Aktivity
1. Majetkovo - právne vysporiadanie pozemkov v katastri obce
2. Výstavba oddychových zón, oplotenie, žriedlo
3. Výstavba viacúčelových ihrísk
4. Dostavba kultúrneho domu ( zateplenie, vrchné priestory)
5. Rekonštrukcia obecných budov – výmena okien a zateplenie fasáda
6. Kanalizácia obce s čističkou
7. Rekonštrukcia miestnych komunikácii a chodníkov
8. Podpora IBV

Priorita č. 2: Vytváranie pracovných príležitostí v obci Budiš
Špecifický cieľ č. 2 – Rozvoj nepoľnohospodárskych aktivít, zvyšovanie vidieckej zamestnanosti so zameraním na rozvoj cestovného ruchu

poradové číslo Aktivity
1 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v oblasti rozvoja regiónu – projekt Via Magna
2 Uzatvárať partnerstvá so súkromným a verejným sektorom pri vytváraní nových pracovných príležitostí, v oblasti cestovného ruchu
3 Podpora rozvoja cestovného ruchu
4 Propagácia obce – informačné tabule, mapy a pod.

Priorita č. 3: Rozvoj kultúrneho dedičstva
Špecifický cieľ č. 3 – Obnova kultúrnych tradícií, kultúrneho dedičstva a voľnočasových aktivít

poradové číslo Aktivity
1 Materiálna podpora činnosti klubu dôchodcov, hasičom,(nová hasičská technika, kosačky)
2 Podpora a rozširovanie tradičných kultúrnych podujatí
3 Propagácia kultúrnych hodnôt a histórie obce (kniha, mapy, web stránka)
4 Zapájanie mládeže do uvedených aktivít
5 Vzdelávania v oblasti výpočtovej techniky, práce s počítačom a internetom podľa požiadavky obyvateľov

Priorita č. 4: Zlepšovanie životného prostredia
Špecifický cieľ č. 4 – Skvalitnenie životného prostredia v obci a motivovanie občanov

poradové číslo Aktivity
1 Likvidácia čiernych skládok odpadu
2 Podpora vzdelávania v oblasti životného prostredia
3 Skvalitnenie systému separácie odpadu
4 Podpora projektov obnovy lesného a poľnohospodárskeho pôdneho fondu
5 Čistenie potoka

Priorita č. 5: Sociálna a zdravotná oblasť
Špecifický cieľ č. 5 – Vytváranie podmienok pre rozvoj sociálnych a zdravotných služieb

poradové číslo Aktivity
1 Zmapovanie potreby opatrovateľskej a donáškovej služby
2 Vytváranie partnerstiev so susednými obcami v sociálnej oblasti (stravovanie, škôlka, spoločné projekty ap.)
3 Podľa požiadaviek obyvateľov riešiť opatrovateľskú službu, prípadne inak zabezpečiť starostlivosť o starých a chorých obyvateľov
4 Spolupráca so subjektmi pôsobiacimi v oblasti sociálnej starostlivosti

ZABEZPEČENIE REALIZÁCIE
Na realizáciu stratégií bude potrebné používať nielen vlastné zdroje, ale bude potrebné hľadať aj finančné prostriedky z iných zdrojov. Obec sa bude usilovať o získanie dotácií v rámci operačných programov Národného strategického referenčného rámca SR na roky 2007 – 2013 a ďalších grantových systémov podporujúcich princíp environmentálny, cezhraničnej spolupráce, rozvoja ľudských zdrojov a pod.
Pre programové obdobie operačných programov 2007 – 2013 je obec zaradená medzi obce ležiace mimo záujmového územia inovačných pólov rastu.
Čerpanie finančných prostriedkov bude prioritne prostredníctvom Programu rozvoja vidieka, os 3 a os 4.

Obec Čremošné

Počet obyvateľov: 96
Rozloha: 1617 ha
Starosta: Mgr. Milan Hruška
Kontakt: 043/492 27 83
Adresa: Obecný úrad Čremošné
039 01 Čremošné 4

Východiská a aktuálny stav pre ekonomický rozvoj, existujúce politiky –napr. PHSR, stratégie a iné
V súlade s PHSR obce boli v rámci Stratégia rastu zamestnanosti a sociálnej inklúzie si obec ako smerovanie v roku 2008 v projektovej činnosti zadefinovala:

V oblasti cestovného ruchu: Vybudovanie posedení, odpočívadiel, detských preliezok
V oblasti sociálnych služieb: Zmapovanie potreby opatrovateľskej a donáškovej služby; Spolupráca so subjektami pôsobiacimi v oblasti sociálnej starostlivosti

Hlavné črty metodiky projektu :
práca s tímom zainteresovaných ľudí – zástupcov samosprávy (starosta, poslanci), miestni podnikatelia a miestni aktivisti a spoločné hľadanie odpovedí na otázky:

• Akí aktéri majú vplyv na ekonomický rozvoj v obci?
• Čo je prvotnou motiváciou na riešenie ekonomického rozvoja?
• Aké sú navrhnuté možnosti, smerovanie...
• Aké sú očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)?

Zistenia
K všeobecným zisteniam platným pre všetky do projektu zapojené obce patrí -
• rozpočet s veľkým výpadkom podielových daní z príjmu
• nízke vlastné príjmy
• nejasné možnosti spolufinancovania projektov
• veľké rezervy v zapájaní občanov a znalosti ich špecifických záujmov
• za zváženie stojí zistiť záujmy a možnosti spolupráce s chatármi (námety, kontakty, skúsenosti, možnosti financovania)

Účtovníctvo pre obec zabezpečuje SOÚ, mzdy Mestský úrad Turčianske Teplice

Aktéri vplývajúci na ekonomický rozvoj v obci
Samospráva obce, podnikatelia a možní investori (lyžiarske stredisko, agroturistika) , miestni aktivisti, chatári a chalupári (aj so zahraničia)

Prvotná motivácia na riešenie ekonomického rozvoja
Nevyužité možnosti prírody, technické pamiatky – najdlhší tunel – 4700 m, vyhlásenie SNP na blízkej chate, potreba rekonštruovať cestu k lyžiarskemu stredisku
Ochota spolupracovať aj na spoločnej propagácii mikroregiónu

Navrhnuté možnosti, smerovanie a očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)
• Značenie miestnych turistických chodníkov s lavičkami
• Náučný chodník s popisom chránených rastlinných a živočíšnych druhov, historických bodov
• Historická izba v obci
• Rozhladňa
• Propagácia Čremošného – príroda, rastlinstvo, história, súčasnosť – malé podnikanie v oblasti agroturistiky, predaj z dvora
• Traktor na zimnú údržbu miestnych komunikácií
• Možnosť využitia majetku obce : kultúrny dom, zvonica, obecné pozemky, zdroj vody

Navrhované aktivity :
Priorita č.1: Obnova a rozvoj obce Čremošné
Špecifický cieľ č. 1 – Zlepšenie základných služieb a rozvoj investícií so zameraním na miestnu infraštruktúru

poradové číslo Aktivity
1. Majetkovo - právne vysporiadanie pozemkov v katastri obce
2. Vybudovanie kanalizácie v obci
3. Rekonštrukcia komunikácií – východná a západná cesta
4. Dobudovanie technickej infraštruktúry pre výstavbu nových domov a bytových domov
5. Výstavba a rekonštrukcia chodníkov
6. Rekonštrukcia obecného vodovodu
7. Pripojenie vodovodu zo Žarnovickej doliny
8. Rekonštrukcia a dostavba prístupovej cesty k vlekom
9. Vybudovanie lyžiarskeho strediska v spolupráci s investormi
10. Vybudovanie zrubových domov v spolupráci s investormi

Priorita č.2: Udržanie krajiny a rozvoj turizmu
Špecifický cieľ č. 1 – Budovanie a rozvoj infraštruktúry turizmu

poradové číslo Aktivity
1. Vybudovanie cyklistických trás, turistických chodníkov
2. Vybudovanie posedení, odpočívadiel a detských ihrísk

Špecifický cieľ č. 2 – Rozvoj krajiny s ohľadom na environmentálne aspekty

poradové číslo Aktivity
1. Obnova, budovanie infraštruktúry malého rozsahu najmä v horských oblastiach a s nízkou hustotou obyvateľstva

Priorita č.3: Sociálny a kultúrny rozvoj a tvorba sietí
Špecifický cieľ č. 1 – Udržanie a zlepšenie prírodných zdrojov a životných podmienok zameraných na rozvoj turizmu

poradové číslo Aktivity
1. Propagácia regiónu, zlepšenie imidžu obce

ZABEZPEČENIE REALIZÁCIE
Na realizáciu stratégií bude potrebné používať nielen vlastné zdroje, ale bude potrebné hľadať aj finančné prostriedky z iných zdrojov. Obec sa bude usilovať o získanie dotácií v rámci operačných programov Národného strategického referenčného rámca SR na roky 2007 – 2013 a ďalších grantových systémov podporujúcich princíp environmentálny, cezhraničnej spolupráce, rozvoja ľudských zdrojov a pod.
Pre programové obdobie operačných programov 2007 – 2013 je obec zaradená medzi obce ležiace mimo záujmového územia inovačných pólov rastu.
Čerpanie finančných prostriedkov bude prioritne prostredníctvom Programu rozvoja vidieka, os 3 a os 4.

Obec Dubové

Počet obyvateľov: 762
Rozloha: 2829 ha
Starosta: Ing. Ľubomír Lettrich
Kontakt: 043/492 10 53 oudubove@gaya.sk
www.dubove.sk
Adresa: Obecný úrad Dubové
038 23 Dubové 50

Východiská a aktuálny stav pre ekonomický rozvoj, existujúce politiky –napr. PHSR, stratégie a iné
V súlade s PHSR obce boli v rámci Stratégia rastu zamestnanosti a sociálnej inklúzie si obec ako smerovanie v roku 2008 v projektovej činnosti zadefinovala:

V oblasti cestovného ruchu: Remeselný dvor; Vybudovanie viacúčelového ihriska
V oblasti sociálnych služieb: Spolupráca so subjektami pôsobiacimi v oblasti sociálnej starostlivosti

Hlavné črty metodiky projektu:
práca s tímom zainteresovaných ľudí – zástupcov samosprávy (starosta, poslanci), miestni podnikatelia a miestni aktivisti a spoločné hľadanie odpovedí na otázky:

• Akí aktéri majú vplyv na ekonomický rozvoj v obci?
• Čo je prvotnou motiváciou na riešenie ekonomického rozvoja?
• Aké sú navrhnuté možnosti, smerovanie...
• Aké sú očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)?

Zistenia
K všeobecným zisteniam platným pre všetky do projektu zapojené obce patrí
• rozpočet s veľkým výpadkom podielových daní z príjmu
• nízke vlastné príjmy
• nejasné možnosti spolufinancovania projektov
• veľké rezervy v zapájaní občanov a znalosti ich špecifických záujmov
• za zváženie stojí zistiť záujmy a možnosti spolupráce s chatármi (námety, kontakty, skúsenosti, možnosti financovania)

Aktéri vplývajúci na ekonomický rozvoj v obci
Samospráva obce, športovci, divadelníci, podnikatelia, aktívna mládež
Prvotná motivácia riešenia ekonomického rozvoja
V obci od roku 1972 fungujú 2 kapely, moderná a dychovka; aerobik, kalanetika, spevácke skúšky cirkevného zboru, vyučuje ĽŠU, škola má v Kultúrnom dome počítačovú miestnosť ;
Folkórna skupina pripravuje tematické pásma ako svadba na Dubovom, rukovanie regrútov – rozlúčka, kabaret. Divadelný súbor - DDD detské divadlo Dubové, menej už funguje divadlo dospelých – jedna z bývalých členov je dnes režisérka, 2 končia VŠMU – 6 až 7 ľudí z Dubového sa profesionálne živí divadlom. Pripravujú nedeľné vystúpenia divadla v rámci volejbalového turnaji . Futbalové tímy v obci – žiaci, dorast, dospelí. Existuje klub mládeže, volejbalový turnaj je každoročne organizovaný v spolupráci s obcou.
Počet živnostníkov v obci je približne 50, podnikajú v oblasti autodoprava, kamiónová doprava, výroba zrubových domov Ceder, prenájom chatiek, rýchle občerstvenie, stolári, chov ošípaných, píla, účtovníctvo, výroba výrobkov z dreva, výroba cukrárenských výrobkov, rybárstvo Požehy s predajom výrobkov

Majetok obce:
Budova úradu v Kultúrnom dome.
V bývalom zdravotnom stredisku je posilňovňa, kaderníctvo, garáž s predajom výrobkov pre psov, pošta – obec má zisk z nájmu
Ihriská, malé pozemky
Požiarna zbrojnica, v jej priestoroch je tiež obchod – obec má zisk z nájmu; miestnosť pre požiarnu techniku so zasadacou miestnosťou.
Bývalá strážnica – opravené, zrekonštruované

SOÚ zabezpečuje pre obec účtovníctvo, mzdy aj stavebný úrad a sociálne služby
Kontrolórka má úväzok 1 hod denne – diskusia o možnom zabezpečení cez SOÚ

Navrhnuté možnosti, smerovanie, očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)
• bola zriadená posilňovňa – nikto jej chod v súčastnosti neorganizuje - možnosť vytvorenia nového pracovného miesta?
• voľné priestory – plán v vytvoriť jednej miestnosti pamätnú izbu, obecné múzeum
• stará štátna škola s jedným bytom, ale je vo vlastníctve štátu - možný stacionár, DD
• revizalitácia parčíka v strede obce
• parkovisko pri obecnom úrade pre potreby väčších akcií
• Vianočné trhy – podpora predaja malovýrobcov
• bývalá chata družstva – prenajíma sa, chodia tam deti z MŠ na týždenné pobyty, vo vlastníctve súkromníka z Martina
• bývalý salaš družstva je voľný a je potrebná rekonštrukcia – možnosť využitia na agroturizmus
• dodatok k územnému plánu ako podpora – súkromníci majú záujem urobiť rekreačnú zónu
• cesta - smerom k rybárstvu, agroturistika, občerstvenie osada Požehy
• propagácia aktivít Vidieckeho parlamentu, Dni vidiekaMošovce – 13. Nov.
• prehliadky ľudových súborov, dychových hudieb
• možné prenájmy nevyužitých priestorov obce
• vytváranie podmienok pre absolventov v obci
• stretnutia s podnikateľmi

Návrhy aktivít
Aktivita č.1 : Chodník pre chodcov v obci
Popis: Výstavba chodníkov vo vybraných častiach obce s cieľom zvýšiť bezpečnosť chodcov v obci.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č.2 : Vybudovanie asfaltového koberca do miestnej časti Požehy
Popis: Rekonštrukcia lokálnej infraštruktúry v miestnej časti Požehy.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č.3 : Vybudovanie fitness centra
Popis: Vybudovanie fitness centra v obci.
prioritná oblasť: Podpora rozvoja služieb pre obyvateľov

Aktivita č. 4: Rekonštrukcia verejného priestranstva pri cintoríne
Popis: Rekonštrukcia verejného priestranstva pri cintoríne v obci.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č. 5 : Rekoštrukcia budov vo vlastníctve obce
Popis: Vykonanie nevyhnutných opráv na budovách vo vlastníctve obce.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č. 6 : Výmena okien a zateplenie budovy školy.
Popis: Zlepšenie prevádzkovo - technických parametrov budovy školy a zvýšenie kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č.7 : Vybudovanie viacúčelového ihriska
Popis: Vybudovanie viacúčelového ihriska a tým zvýšenie možností vyžitia predovšetkým pre deti a mládež v obci.
prioritná oblasť: Podpora trvalo udržateľného rozvoja

Aktivita č. 8. : Rekonštrukcia kultúrneho domu
Popis: Rekonštrukcia KD zahŕňajúca výmenu okien, zateplenie a úpravu fasády budovy.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č.9 : Rekonštrukcia autobusových zastávok
Popis: Komplexná rekonštrukcia autobusových zastávok v obci a ich prispôsobenie súčasným štandardom.
prioritná oblasť: Podpora trvalo udržateľného rozvoja

Aktivita č.10: Vybudovanie cyklotrasy
Popis: Vybudovanie cyklotrasy spájajúcej obec Dubové s obcou Malá Čalfa
prioritná oblasť: Podpora trvalo udržateľného rozvoja

Aktivita č.11: Dokončenie obnovy verejného osvetlenia.
Popis: Posledná fáza komplexnej obnovy verejného osvetlenia v obci.
prioritná oblasť: Investície do občianskej infraštruktúry

Aktivita č.12: Remeselný dvor
Popis: Vytvorenie remeselného dvora v obci pre zachovanie ľudových tradícií.
prioritná oblasť: Rozvoj občianskej spoločnosti

Obec Háj

Počet obyvateľov: 464
Rozloha: 933 ha
Starosta: Jarmila Ižipová
Kontakt: 043/492 26 85 obecnyurad01@stonline.sk
Adresa: Obecný úrad Háj 176
039 01 Turčianske Teplice

Východiská a aktuálny stav pre ekonomický rozvoj, existujúce politiky –napr. PHSR, stratégie a iné
V súlade s PHSR obce boli v rámci Stratégia rastu zamestnanosti a sociálnej inklúzie si obec ako smerovanie v roku 2008 v projektovej činnosti zadefinovala:

V oblasti sociálnych služieb: Zvýšenie počítačovej gramotnosti a jazykových znalostí občanov, zlepšenie možností prispôsobenia sa potrebám trhu práce; Motivácia občanov k súkromnému podnikaniu (podpora samoszamestnávania); Podpora výstavby rodinných domov a nájomných bytov a sprístupnenie bývania pre slabšie sociálne skupiny

Hlavné črty metodiky projektu:
práca s tímom zainteresovaných ľudí – zástupcov samosprávy (starosta, poslanci), miestni podnikatelia a miestni aktivisti a spoločné hľadanie odpovedí na otázky:

• Akí aktéri majú vplyv na ekonomický rozvoj v obci?
• Čo je prvotnou motiváciou na riešenie ekonomického rozvoja?
• Aké sú navrhnuté možnosti, smerovanie...
• Aké sú očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)?

Zistenia
K všeobecným zisteniam platným pre všetky do projektu zapojené obce patrí
• rozpočet s veľkým výpadkom podielových daní z príjmu
• nízke vlastné príjmy
• nejasné možnosti spolufinancovania projektov
• veľké rezervy v zapájaní občanov a znalosti ich špecifických záujmov
• za zváženie stojí zistiť záujmy a možnosti spolupráce s chatármi (námety, kontakty, skúsenosti, možnosti financovania)

Aktéri vplývajúci na ekonomický rozvoj v obci
Zástupcovia samosprávy – starostka, poslanci, podnikatelia, dôchodcovia aj noví dôchodcovia,
mladí - priemerný vek v obci je 39-42 rokov, hasiči a zároveň športovci, poľovníci
Pani Kmeťová –výstava ručných prác, pečie; Pán Šipka – rezbár; Pán Ižip (živnostník) – tkanie kobercov;
Pán Vladár – maliar; Pán Považaj – pletie košíky

Prvotná motivácia na riešenie ekonomického rozvoja
Problém kanalizácia, zrušená škola bez sociálneho zariadenia, podaný je projekt na kanalizáciu Envirofond, obec čaká na výsledok

Podnikatelia v obci:
Predaj náhr adných dielov, pneu servis, drevárska firma priestoroch družstva, náhradné diely – oprava motorových vozidiel, benzínka

Majetok obce:
Končia výstavbu/prestavbu multifunkčného obecného úradu, kde budú kancelárie obecného úradu, kuchynka, 2 sály s javiskom, obradná sieň, klub s internetom, knižnica, hasiči –garáž a spoločenská miestnosť.
Dolná škola s obradnou miest, bývalý obecný úrad, garáž, staré hasičské priestory – ak by bola kanalizácia je možné priestor použiť na prenájom, lacnejšie ubytovanie (pre návštevníkov kúpelov , služby – nieje tam však priestor na čističku, možné odkúpenie dvora, cukrárnička –miestne cukrárky
Horná škola prenajatá rodičom, ktorí majú deti v pestúnskej starostlivosti, využitie záhrady
Ihrisko - multifunkčné prekytie – šatne športovcov - miestnosť, sprchy, nedokončené – užívané TJ, hasičmi, škôlkou – chce to dokončovací projekt
Príprava na multifunkčné hrisko – zima, leto, baňa na vápenec - amfiteáter – študenti architektúry, je tam naplánovaná v územnom pláne aj rozhľadňa
Prameň vody
Hektárové horičky
Pozemok pri ceste – baňa na piesok
Materská škola s veľkou záhradou kultúrna pamiatka – neukončená, ale funkčná, exteriér
Škôlka zabezpečuje stravu pre dôchodcov a sociáli pracovníci roznášajú
Centrum voľného času (Spišský Hrhov – 5 chlapov – budovy družstva, vlastný sociálny podnik)
– evanjelická cirkev robí denný tábor cez prázdniny

Navrhnuté možnosti, smerovanie, očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)
• Vlastný projekt obce, absolventská prax
• Novozaložiť pracovné skupiny, podporiť miestnych aktivistov
• Salaš prenajatý súkromníkom od družstva a pozemky urbáru (zrub)
• Obnoviť pôvodné kurzy pečenia, varenia, krajčírsky
• Pokračovať v projektoch ako Cesta rozprávkovým lesom
• CVČ – klub, knižnica, internet, posilňovňa
• Amfiteáter so študentmi a živnostníkmi, ohniská v prírode, program obnovy dediny – likvidácia skládky odpadu, výsadba smrekov
• Multifunkčné ihrisko aj s detským ihriskom
• Turistická ubytovňa
• Dolnú školu využiť na priestory pre dôchodcov a zároveň vytvoriť nové pracovné príležitosti
• Rakša, Háj, Čremošné a Turčianske Teplice – mikroregión turčiansko čremošniansky so sídlom v Háji – prepojiť Háj s Rakšou asi 2 km (obkľukou asi 10 km), malo by to byť v územnom pláne Žilinského samosprávneho kraja, využiť na ubytovanie a letné aktivity

Problémové oblasti, ktoré je potrebné riešiť podľa názoru občanov
1. Oprava ciest a komunikácií
2. Vytvorenie nových pracovných príležitostí
3. Zlepšiť celkový vzhľad obce
4. Vytvoriť podmienky pre zamestnanosť mladých
5. Zlepšiť dopravnú dostupnosť
6. Zlepšenie kvality životného prostredia
7. Vytvoriť podmienky v starostlivosti o starých občanov
8. Zlepšiť fungovanie informovanosti v obci
9. Zlepšiť zdravotnícku starostlivosť
10.Vytvorenie zariadení pre oddych a voľný čas
11.Zlepšiť podmienky predškolskej výchovy
12.Vytvorenie podmienok pre novú bytovú výstavbu
13.Rozšíriť ponuku služieb
14.Zlepšiť kvalitu komunálnych služieb
15.Zlepšiť podmienky mimoškolskej výchovy
16.Vytvorenie podmienok pre podnikateľov
17.Zlepšenie nákupných možností
18.Záchrana a oprava kultúrnych pamiatok
19.Záchrana a oprava bytového fondu
20.Zlepšiť podmienky školskej výchovy

ZABEZPEČENIE REALIZÁCIE
Na realizáciu stratégií bude potrebné používať nielen vlastné zdroje, ale bude potrebné hľadať aj finančné prostriedky z iných zdrojov. Obec sa bude usilovať o získanie dotácií v rámci operačných programov Národného strategického referenčného rámca SR na roky 2007 – 2013 a ďalších grantových systémov podporujúcich princíp environmentálny, cezhraničnej spolupráce, rozvoja ľudských zdrojov a pod.
Pre programové obdobie operačných programov 2007 – 2013 je obec zaradená medzi obce ležiace mimo záujmového územia inovačných pólov rastu.
Čerpanie finančných prostriedkov bude prioritne prostredníctvom Programu rozvoja vidieka, os 3 a os 4.

Mesto Turčianske Teplice

Počet obyvateľov: 6926
Rozloha: 3348 ha
Primátor: Mgr. Michal Sygút
Kontakt: 043/490 60 10-2, primator@turciansketeplice.sk
www.turciansketeplice.sk
Adresa: Mestský úrad Turčianske Teplice
Partizánska 413/1
039 01 Turčianske Teplice

Východiská a aktuálny stav pre ekonomický rozvoj, existujúce politiky –napr. PHSR, stratégie a iné
V súlade s PHSR obce boli v rámci Stratégia rastu zamestnanosti a sociálnej inklúzie si obec ako smerovanie v roku 2008 v projektovej činnosti zadefinovala:

V oblasti cestovného ruchu: Podpora a spolupráca s charitou a organizáciami dobrovoľnej sociálnej práce
V oblasti sociálnych služieb: Budovanie siete sociálnych zariadení a organizácií; Rozvoj siete zdravotníckych zariadení so zameraním na telesne postihnutých občanov

Hlavné črty metodiky projektu :
práca s tímom zainteresovaných ľudí – zástupcov samosprávy (starosta, poslanci), miestni podnikatelia a miestni aktivisti a spoločné hľadanie odpovedí na otázky:
• Akí aktéri majú vplyv na ekonomický rozvoj v obci?
• Čo je prvotnou motiváciou na riešenie ekonomického rozvoja?
• Aké sú navrhnuté možnosti, smerovanie...
• Aké sú očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)?

Zistenia
K všeobecným zisteniam platným pre všetky do projektu zapojené obce patrí
• rozpočet s veľkým výpadkom podielových daní z príjmu
• nízke vlastné príjmy
• nejasné možnosti spolufinancovania projektov
• veľké rezervy v zapájaní občanov a znalosti ich špecifických záujmov
• za zváženie stojí zistiť záujmy a možnosti spolupráce s chatármi (námety, kontakty, skúsenosti, možnosti financovania)

Aktéri majúci vplyv na ekonomický rozvoj v meste
Zástupcovia samosprávy, akívni poslanci, podnikatelia, predstavitelia kúpeľov, občianske združenia, miestni aktivisti

Prvotná motivácia na riešenie ekonomického rozvoja mesta
Vytvorenie fungujúcej infraštruktúry turizmu, spolupráca samospráv a podnikateľských subjektov zameraných na cestovný ruch a kúpeľníctvo.
Prepojenie jednotlivých oblastí a sfér (turistika, lyžovanie, cykloturistika, agroturistika a kúpeľníctvo). Zvýšenie návštevnosti regiónu ako aj úrovne služieb, čo zabezpečí nárast pracovných príležitostí a zvýšenie životnej úrovne.

Navrhnuté možnosti, smerovanie, očakávania do budúcnosti (prípadné varianty)
– Vytvorenie fungujúceho Združenia pre cestovný ruch, v ktorom sa spoja jednotlivé subjekty poskytujúce služby pre turistov a návštevníkov v regióne Turca.
– Zamerať sa na krátkodobých návštevníkov z blízkeho okolia a zahraničia a na návštevníkov z okolitých krajín.
– Postupné budovanie mikroregiónu a spolupráca jednotlivých obcí a samospráv s poskytovateľmi služieb.
– Spoločná propagácia regiónu. Koncepčná spolupráca obcí a subjektov turistického ruchu pri propagácii.
– Prepojenie existujúcich turistických a cykloturistických trás susediacich regiónov a vytváranie a značenie nových.
– Vytvorenie a udržiavanie náučných, poznávacích a zábavných turistických trás v regióne.
– Vytvorenie športovísk a podmienok pre rekreačný šport
– Vytvorenie elektronického informačného a rezervačného systému pre celý región v spolupráci s obcami a subjektmi.

Navrhované aktivity v súlade s PHSR mesta Turčianske Teplice:

GLOBÁLNY CIEĽ: Odvetvia cestovného ruchu a kúpeľníctva sú integrálnou súčasťou miestnej ekonomiky, ich rozvoj je a bude založený na aktívnej ponuke kultúrno-historického a prírodného potenciálu mesta, rozširovaní a skvalitňovaní služieb.

ZÁMER 1 MARKETING V CESTOVNOM RUCHU
Zabezpečiť trvalý rast počtu turistov a návštevníkov mesta Turčianske Teplice. Vytvoriť také prostredie aby sa všetci sem radi vracali, predlžovali si pobyt v meste a vytvárali si aj citové väzby na región

Cieľ 1.1 Turistická internetová prezentácia mesta
Pretvoriť internetovú stránku mesta www.turciansketeplice.sk s cieľom dôraznejšej orientácie na návštevníkov a zabezpečenia jej výraznejšieho prepojenia na prevádzkovateľov a majiteľov služeb a zariadení cestovného ruchu. Dôraz bude kladený na jednoduchosť, aktuálnosť, ľahkú orientáciu, dostupnosť jazykových mutácií, výhľadovo zavedenie rezervačného a komunikačného systému pre organizácie v cestovnom ruchu, vrátane možnosti multi-užívateľského editovania kalendára akcií.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, správca stránky, podnikatelia inzerujúci na stránke, partnerské inštitúcie
Zdroje: Náklady: grantová schéma na podporu CR, kofinancovanie 5% z rozpočtu mesta
Prevádzkové náklady: bude znášať správca siete

Cieľ 1.2 Vnútorné vzťahy: Otvorené mesto pre turistov a návštevníkov
Zrealizovať informačnú kampaň o cestovnom ruchu, zaviesť trvalú verejnú diskusiu o cestovnom ruchu, jeho prínosoch a aktivitách v Turčianskych Teplicicach, zabezpečiť spätnú väzbu, reakciu na podnety obyvateľov, realizovať trvalý program osvety a výchovy k pozitívnemu prístupu k návštevníkom mesta.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, podnikateľské subjekty, Slovenské liečebné kúpele Turčianske Teplice, a.s., spolupracujúce inštitúcie
Zdroje: Rozpočet víťaznej reklamnej agentúry vyšlej z výberového konania, grantová schéma, rozpočet mesta

Cieľ 1.3 Vonkajšie vzťahy
Intenzívne a systematicky zapojiť mesto do existujúcich a nových „vonkajších vzťahov“ s partnerskými mestami, inštitúciami a organizáciami pre všetky vekové kategórie a oblasti.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, školy, podnikatelia, športové kluby, dôchodcovia, spolky z kultúrnej a spoločenskej oblasti
Zdroje: Prevádzkový rozpočet právnej inštitúcie realizujúcej zámer, sponzoring, grantové schémy, ponuky partnerských miest

ZÁMER 2 PARTNERSTVO MESTA A KÚPEĽOV
Zabezpečiť kvalitnejšie, partnerskejšie a intenzívnejšie prepojenie mesta a kúpeľov s cieľom rozšíriť a obohatiť ponuku možností trávenia voľného času a sprístupniť kúpele aj obyvateľom a nekúpeľným návštevníkom mesta.

Cieľ 2.1 Partnerstvo mesto a Slovenské liečebné kúpele
Na základe podpísanej zmluvy o spolupráci pokračovať v komplexnom riešení spoločných stanovených cieľov, pravidelne ich aktualizovať a dopĺňať so zreteľom na potreby občanov mesta.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, Slovenské liečebné kúpele a partneri
Zdroje: Prevádzkové rozpočty vlastníkov nehnuteľností a pozemkov, sponzoring, grantové schémy, partnerstvo so SLK

Cieľ 2.2 Revitalizácia prepojenia mesta a kúpeľných zón
Hľadať možnosti na zrekonštruovanie a prostredníctvom predaja alebo prenájmu plôch na komerčné využitie, oživiť schátralé prepojenie kúpeľných a mestských plôch, ktoré sú v ich vlastníctve. Hľadať možnosti financovania projektu z vonkajších zdrojov.

Spolupráca: Správca majetku, Mesto Turčianske Teplice, SLK Turčianske Teplice, a.s., podnikatelia mesta
Zdroje: Rozpočet mesta, rozpočet kúpeľov, grantová schéma

Cieľ 2.3 Rekonštrukcia chodníkov a komunikácií kúpele – mesto
Zrekonštruovať cestu pre peších a cyklistov, vrátane odpočívadiel, osvetlenia a nevyhnutného mobiliáru na uľahčenie a spríjemnenie rekreačnej pešej a cyklistickej komunikácie medzi kúpeľami a mestom, hľadať možnosti financovania projektu z vonkajších zdrojov.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, Slovenské liečebné kúpele Turčianske Teplice, a.s.
Zdroje: rozpočet mesta, SLK a vonkajšie zdroje, VÚC, najmä fondy EÚ

Cieľ 2.4 Rekonštrukcia chodníkov, komunikácií a parkovacích miest v kúpeľoch
Postupne zrekonštruovať chodníky, parkovacie plochy a cesty na území kúpeľov za účelom kultivácie prostredia pre obyvateľov mesta a kúpeľných hostí, prichádzajúcich do kúpeľov za odpočinkom, kultúrou alebo zábavou.

Spolupráca: Slovenské liečebné kúpele Turčianske Teplice, a.s., Mesto Turčianske Teplice
Zdroje: Rozpočet SLK Turčianske Teplice, a.s. a rozpočty dotknutých podnikateľských subjektov, VÚC, granty, iné zdroje

ZÁMER 3 SLUŽBY V CESTOVNOM RUCHU
Vytvoriť sieť vysokokvalitných, profesionálne prepojených a koordinovaných služieb a na to nadväzujúcich aktivít v cestovnom ruchu. Sieť musí byť podporená fungujúcim organizačným a inštitucionálnym systémom

Cieľ 3.1 Partnerstvo pre CR
Vytvoriť v meste trvalé a funkčné partnerstvo medzi hlavnými aktérmi cestovného ruchu za účelom komunikácie, vzájomnej informovanosti a koordinácie aktivít, s cieľom zmeniť Turčianske Teplice na osobitú a obľúbenú turistickú destináciu v rámci Slovenska.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, podnikatelia v CR
Zdroje: Prevádzkový rozpočet podnikateľských subjektov

Cieľ 3.2 Certifikácia služieb v CR
Vytvoriť, propagovať a zaviesť systém štandardov kvality u poskytovateľov ubytovacích, stravovacích a ostatných služieb cestovného ruchu za účelom zabezpečenia takého servisu pre turistov a návštevníkov mesta, ktorý sa stane impulzom a motiváciou pre ich opätovnú návštevu.

Spolupráca: Hodnotiace komisie v CR, podnikatelia v CR , Mesto Turčianske Teplice, médiá
Zdroje: Rozpočet podnikateľských subjektov, sponzori, štrukturálne fondy EÚ, rozpočet mesta, poplatky účastníkov za certifikáciu

Cieľ 3.3 Využitie potenciálu kultúrnyh ustanovizní mesta a Galérgie Mikuláša Galandu na rozvoj CR
Kultúrna a informačná agentúra mesta, hlavný rganizátor kultúrnych podujatí v meste, aktívne ponúka kultúrne a spoločenské vyžitie obyvateľov, návštevníkov mesta a klientov kúpeľov s podporou domácich súborov a tradícií. Jej súčasou je aj Galégia Mikuláša Galandu, ktorá aktívne ponúkne svoje expozície a pripraví program ich oživenia a využitia pre turistov a obyvateľov mesta.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, SLK Turčianske Teplice, a.s., partneri z mesta a regiónu
Zdroje: Rozpočet mesta, VÚC, príspevok SLK Turčianske Teplice, a.s., grantová schéma, ŠF, EÚ

ZÁMER 4 INFRAŠTRUKTÚRA PRE CESTOVNÝ RUCH
Rozšíriť, doplniť a skvalitniť infraštruktúru pre cestovný ruch a podporujúcu cestovný ruch tak, aby uspokojovala široké spektrum návštevníkov a turistov prichádzajúcich do Turčianskych Teplíc.

Cieľ 4.1 Oživenie života v centre mesta
Vytvoriť plán organizácie aktivít na námestí: zaviesť animácie, pouličné atrakcie, pravidlá pre vzhľad terás občerstvovacích zariadení, organizovať sezónnu a tematickú výzdobu námestia, obnoviť tradíciu mestských trhov, pripraviť každoročný viaczdrojový rozpočet špeciálne pre akcie na námestí.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, firmy na námestí, organizátori akcií, kultúrne oddelenie mesta, SLK
Zdroje: Rozpočet mesta, vstupné na akcie, sponzorské príspevky, poplatky z prevádzky stánkov a obchodov na námestí

Cieľ 4.2 Architektonická vízia širšieho centra mesta
Spracovať architektonickú víziu širšieho centra mesta a na jej základe vytvoriť harmonogram postupnej realizácie zmien a obnovy vonkajšieho centra mesta s prioritami najmä na vstupoch do MPR.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, externí projektanti, SLK, subjekty v centre mesta
Zdroje: Rozpočet mesta, vonkajšie zdroje

Cieľ 4.3 Program „Čisté mesto Turčianske Teplice„
Vytvoriť, propagovať a zrealizovať program „Čisté mesto Turčianske Teplice“, cieľom ktorého bude zapojiť do trvalej údržby mesta deti a cez ne ich rodičov, obyvateľov, majiteľov a nájomcov objektov v meste, identifikovať (napr. formou súťaže) najviac vnímané „špatiče“ mesta, stanoviť priority a pripraviť harmongram ich odstraňovania, zabezpečiť celej akcii mediálnu podporu.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, občania, základné a stredné školy, kluby dôchodcov, spolupracujúce dobrovoľné organizácie
Zdroje: rozpočet mesta, grantová schéma, ŠF, EÚ, náklady na propagáciu a režijné náklady, prevádzkové náklady: navýšenie rozpočtu mesta, sponzorské príspevky

Cieľ 4.4 Orientačný systém pre návštevníkov mesta
Na vstupoch do mesta inštalovať navigačné prvky pre návštevníkov mesta – informačné a inzertné tabule s mapou mesta (možnosť umiestnenia reklamy), s vyznačením turisticky podstatných objektov, so základnými informáciami a systémom orientácie v meste.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, podnikateľské subjekty, partnerské inštitúcie, orgány štátnej a verejnej správy, MVO
Zdroje: Rozpočet mesta

Cieľ 4.5 Zariadenia mesta v CR
Pre rozšírenie aktívneho vyžívania voľného času občanov mesta, mladých ľudí a detí vytvoríme predpoklady na realizáciu športových aktivít aj v letnom a zimnom období, a to formou realizácie stavieb v meste - kúpalisko Vieska, umelá ľadová plocha, viacúčelové športové zariadenie s bežeckou dráhou, cyklodráhou, dráhou pre korčuliarov, rampou pre skeitbordistov, horolezeckou stenou a pod. V zimnom období vytváranie podmienok na zimnú turistiku a zimné športy.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, podnikateľské subjekty, partnerské inštitúcie, orgány štátnej a verejnej správy, MVO
Zdroje: Rozpočet mesta, štrukturálne fondy EÚ

Cieľ 4.6 Nové investície na podporu CR
Vytvoriť predpoklady pre vznik zariadení na rozšírenie služieb v ubytovaní, v stravovaní, ako i doplnkových služieb v cestovnom ruchu so zreteľom na špecifickosť regiónu ako kúpeľného mesta so zreteľom na špecifickosť územia – podpora malého penziónového typu, ubytovania v súkromí.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, partnerské inštitúcie mesta, orgány štátnej a verejnej správy, MVO
Zdroje: Vlastné zdroje investorov, rizikový kapitál finančných inštitúcií, štrukturálne fondy EÚ

Cieľ 4.7 Zatraktívnenie prostredia
Vytvoriť celoročný kalendár s mechanizmom obmeny a doplnkov aktivít a podujatí zameraných na zvýšenie záujmu o celoročnú návštevu regiónu a mesta. V tejto oblasti využiť tradičné aktivity a oživiť aj podujatia realizované v jednotlivých lokalitách a vniesť ich do centra diania cestovného ruchu v meste a okolí s využitím možností jednotlivých ročných období.

Spolupráca: Mesto Turčianske Teplice, kultúrne oddelenie mesta, partnerské inštitúcie, orgány štátnej a verejnej správy, MVO
Zdroje: Vlastné zdroje investorov, rizikový kapitál finančných inštitúcií, štrukturálne fondy EÚ